Wednesday, May 1, 2013

My Appeal , this 13th Malaysian General Elections / Rayuan Saya untuk Pilihanraya Umum Ke-13 Malaysia (Part 1 / 5)

[English version after Malay version]

Warga Malaysia yang dikasihi, 5 Mei 2013, hari di mana semua pengundi Malaysia akan menentukan pimpinan negara yang seterusnya. Terdapatnya 5 perkara yang kita semua patut teliti dengan sepenuh minda dan hati yang murni apabila kita mengundi pada 5 Mei (505).

Bahagian 1: Kepeliharaan persekitaran untuk generasi akan datang

Himpunan Hijau di Malaysia bermula di Kuatan (Gebeng) apabila kerajaan meluluskan pembangunan kilang pemprosesan nadir bumi terbesar  di dunia. Ahli politik di dalam kerajaan yang meluluskan projek tersebut  telah mengatakan bahawa aktivis dan pembangkang sengaja mempolitikkan isu tersebut walaupun ramai telah menyuarakan kebimbangan pada system pengurusan sisa kilang tersebut.  Ratus dan puluhan ribu orang yang menyertai Himpunan Hijau namum tetap tidak diendahkan oleh ahli politik kerajaan. Sehingga sekarang, rakyat Malaysia masih tidak tahu bagaimanakah sisa radioaktif daripada kilang pemprosesan nadir bumi tersebut diurus melainkan agensi kerajaan yang cuma menjamin bahawa ia adalah selamat.

Pembalakan haram yang berleluasa terutamanya di Sarawak dan Sabah yang berterusan mengugut kesinambungan hutan hujan tropika yang berumur ratusan tahun.

Atas beberapa isu yang dibincangkan sahaja. Apabila kita mengundi pada 5 Mei 2013, ingatlah bahawa kita mempunyai tanggungjawab moral untuk memelihara ciptaan Tuhan dan melindungi persekitaran kita untuk generasi yang akan datang.





-------

My fellow Malaysian brothers and sisters,  5th May 2013, a day when all Malaysian voters determine the next leadership of our nation. There are 5 issues that we can all ponder on with our mind, heart and conscience when casting our votes this 5th May (505).


Part 1: Preservation of environment for our future generations

The green movement in Malaysia began in Kuantan (Gebeng) when the government approved the development of the world’s largest rare earth refinery plant. Despite the concerns raised by activists especially on the waste management of the plant, politicians in the government have asked the activists and opposition leaders not to politicise the issue. The hundreds to tens of thousands’ residents/ activists’ battle-cry for a greener and safer Malaysia have only fallen to deaf ears of politicians in the ruling coalition. Until now, Malaysians still do not know how the radioactive waste will be managed despite government agencies’ assurance of safety. 

Illegal logging activities have been rampant especially in the Borneo states of Sarawak and Sabah, bleeding our country’s centuries-old tropical rainforest. 

This is just to name a few. When we cast our votes this 5th May 2013, remember that we also have a moral duty to look after God’s creation and safeguard the environment for generations to come.

Vote for the environment

Vote for leaders that preserve the environment

Vote to “Ubah”



Joshua



No comments:

Post a Comment