Thursday, May 2, 2013

My Appeal , this 13th Malaysian General Elections / Rayuan Saya untuk Pilihanraya Umum Ke-13 Malaysia (Part 4 / 5)

[English version after Malay version]

Warga Malaysia yang dikasihi, 5 Mei 2013, hari di mana semua pengundi Malaysia akan menentukan pimpinan negara yang seterusnya. Terdapatnya 5 perkara yang kita semua patut teliti dengan sepenuh minda dan hati yang murni apabila kita mengundi pada 5 Mei (505).

Bahagian 4: Harmoni, tolenrasi dan kepercayaan diantara semua rakyat Malaysia tanpa mengira kaum dan agama

Seorang pemimpin yang inginkan kuasa untuk penyelewangan akan memecah-belahkan rakyat dan seorang pemimpin yang inginkan kuasa untuk berkhidmat akan menyatukan rakyat. Sejak kebelakangan ini rakyat Malaysia telah dibubuh pemikiran cetek untuk memainkan perasaan ekstrem kebencian, tidak harmoni diantara kaum dan agama. Malaysia adalah sebuah Negara berbilang kaum dengan melayu-islam menjadi majority lebih daripada 60% di kalangan rakyat Malaysia. Pemimpin yang bermasalah, demi untuk mengekalkan kuasa telah menggunakan strategi “pecah dan perintah” dikalangan rakyat Malaysia.

…di samping menyemaikan ketidakpercayaan dan syak-wasangka diantara masyarakat dan agama. Parti komponen yang berbeza dalam barisan yang sama telah memainkan isu kebencian diantara masyarakat dengan parti MCA dalam Barisan Nasional yang terus menghina undang undang Islam dan nilai-nilai Negara berkebajikan yang berlandaskan Islam yang diperjuangkan oleh PAS (satu ahli dalam Pakatan Rakyat) di kalangan kaum cina. Sementara pada waktu yang sama, parti UMNO dan rakan seperjuangan PERKASA dalam Barisan Nasional menaburkan sentiment ekstrem dan penghinaan pada bangsa dan agama lain di kalangan kaum melayu  jika masyarakat melayu menyokong  ahli Pakatan Rakyat yang lain seperti DAP dan PKR.

Protest terhadap pembinaan kuil Hindu di Shah Alam oleh Kerajaan Selangor Pakatan Rakyat. (Protest against the building of an Hindu temple in Shah Alam by Pakatan Rakyat Selangor State Government)

Protest terhadap pemimpin DAP Lim Kit Siang dan Lim Guan Eng yang juga merupakan Ketua Menteri Pulau Pinang (Protest against DAP leaders Lim Kit Siang and Lim Guan Eng who is also the Chief Minister of the Penang State Government)

Protest terhadap pemimpin BERSIH Ambiga Sreenevasan yang memperjuangkan pilihan raya yang bersih dan adil. (Protest against BERSIH leader Ambiga Sreenevasan who fight for clean and fair elections in Malaysia)

Protest dan kencing atas gambar pemimpin Islam PAS (Protest by urinating on the potrait of PAS Muslim leader and spiritual leader)

Bahan kempen pilihanraya yang menyamakan pemimpin PAS Nik Aziz seperti babi (Election campaign material that equates PAS spiritual leader Nik Aziz as swine)
----------

My fellow Malaysian brothers and sisters,  5th May 2013, a day when all Malaysian voters determine the next leadership of our nation. There are 5 issues that we can all ponder on with our mind, heart and conscience when casting our votes this 5th May (505).

Part 4: Harmony, tolerance and trust between all Malaysians regardless of race and religion

A leader who wants power to abuse will divide the people and a leader who wants power to serve will unite the people. Malaysians of late have been sowed with seeds of hatred, racial disharmony and fed with extreme racial and religious sentiments. Malaysia is multiracial nation with muslim-malay made up a majority of over 60% of the country’s population.  It seemed that tainted leaders who are on the brink losing power continue to resort to “divide and conquer” strategy.

…sowing mistrust between communities and religions.  Different parties in the same coalition incite hatred between communities with one party (namely MCA) in Barisan Nasional insulting Islamic laws and Islamic view of welfare/benevolent  state as suggested by PAS  (a member of Pakatan Rakyat) among chinese communities while another party (namely UMNO and ally Perkasa) in Barisan Nasional inciting distrust and insults on other religions among muslim-malay communities if they support other Pakatan Rakyat members of DAP and PKR.

Amaran terhadap mengundi (PAS) Pakatan Rakyat yang akan merosakkan bangsa dengan sembahyang di gereja, sekaligus menghina agama Kristian yang akan menghancurkan negara. (Warning against voting for (PAS) Pakatan Rakyat which will destroy the nation, religion and race by seeing future generations praying in churches, thus insulting the Christian faith of destroying the country)

Amaran terhadap mengundi (DAP) Pakatan Rakyat yang  akan  mengadai hak bukan  bukan-Islam di Johor seperti di Kelantan, dimana MCA/ BN menuduh rakyat Kelantan yang 95% terdiri Melayu memilih kerajaan negeri diterajui PAS untuk menindas orang bukan Islam sekaligus menghina nilai-nilai Islam. (Warning against voting for (DAP) Pakatan Rakyat which will turn Johor into another Kelantan, where MCA/BN accuse the people of Kelatan whom 95% are muslim-Malay of electing a state government led by PAS to oppress the non-muslim there, thus insulting Islamic values in the state.
_________________________________________________________________

Undillah untuk MENOLAK parti satu kaum UMNO, MCA, MIC dan kawan-ekstrem PERKASA (Barisan Nasional) yang memecah-belahkan rakyat Malaysia.(Vote against a race-based party of UMNO, MCA, MIC and ally-extremist PERKASA (Barisan Nasional) who divides the races and conquer Malaysians)

Undilah untuk parti DAP, PAS dan PKR (Pakatan Rakyat) yang berbilang kaum.
(Vote for a multi-racial party of DAP, PAS and PKR (Pakatan Rakyat) who unites all Malaysians)


Undi untuk Ubah
Vote for change
Joshua


Vote for Pakatan Rakyat where its ethnic-chinese leader asks Malaysians to fulfill the dreams of a great Malay leader, Dato Onn Jaffar who once dream on a multi-racial political party. Where Malaysians from different background will proudly called themselves Malaysian first and last.



No comments:

Post a Comment